Meer dan 75% van de bevolking heeft een magnesiumtekort

Magnesium is een belangrijk mineraal voor onze gezondheid. Het is noodzakelijk voor de vorming van het bot en de spieren. Het komt tussen in onze energiestofwisseling, zorgt voor de overdracht van zenuwprikkels en is van belang bij de ontspanning van spieren en zenuwen. Vandaar dat het ook wel het “anti-stressmineraal”  wordt genoemd.

Slecht slapen, kleine spiertrekkingen, té gevoelige spieren en regelmatig terugkerende spierkrampen kunnen wijzen op een magnesiumtekort. Veel mensen zijn zich hiervan niet bewust.

Magnesiumtekort wordt door wetenschappers ook in verband gebracht met overmatige stress, snel overbezorgd zijn en angstig zijn.

Een overdreven drang naar zoetigheid kan eveneens een gevolg zijn van een tekort aan magnesium. Wetenschappers toonden aan dat het gebruik van maagzuurremmers (PPI’s) of sommige diuretica (vochtafdrijvers) als bijwerking magnesiumtekort kan veroorzaken.

Magnesium en zwangerschap

Tijdens de zwangerschap is het belangrijk dat de moeder voldoende magnesium tot zich neemt. Dit is noodzakelijk voor de gezonde ontwikkeling van het kind en voor haar eigen gezondheid.

Preventie van osteoporose

Sinds lang wordt algemeen aangenomen dat calcium en vitamine D volstaan voor gezonde botten, maar onderzoekers hebben in 2013 aangetoond dat magnesiumtekort bij vrouwen met osteoporose stoornissen veroorzaakt in de stofwisseling van vitamine D. Hierbij verhoogt het risico op valpartijen en de gevolgen ervan (meer risico op botbreuken of zelfs overlijdens).

Bovendien is vitamine D essentieel voor een goede opname en binding van Calcium en magnesium in het skelet.

Als men weet dat 77% van de Europese vrouwen een tekort aan magnesium heeft, kan men zich wel inbeelden dat elke methode gericht op preventie van osteoporose zeker deze 3 elementen moet bevatten : magnesium, calcium en vitamine D.

Wat is een goed magnesiumsupplement ?

Puur (elementair) Magnesium  kan het menselijk lichaam niet opnemen, magnesium moet gebonden zijn aan een andere molecule. De juiste keuze hiervan is van groot belang. Magnesiumoxide, de goedkoopste verbinding, kan bijvoorbeeld veel minder goed geabsorbeerd worden waardoor het langer in de darm blijft en daardoor diarree veroorzaakt.

Waar moet je nu op letten om een goed supplement te kopen :

  • Waaraan is het Magnesium gebonden ?
  • Wat is de elementaire hoeveelheid?

Een mineraal zoals magnesium is altijd gebonden aan een andere stof.  Afhankelijk van waaraan magnesium gebonden is wordt het in het lichaam anders opgenomen, dit noemen we de biologische beschikbaarheid. Ook de oplosbaarheid van het magnesiumzout is van belang voor de uiteindelijke werking van het mineraal in het lichaam.

Vooral anorganische (niet natuurlijke) verbindingen, zoals oxide of carbonaat,  worden niet tot nauwelijks opgenomen door ons lichaam. Magnesiumcarbonaat heeft bvb een zuur milieu nodig om opgenomen te kunnen worden en dat is de reden waarom gebruikers van maagzuurremmers tekorten kunnen vertonen.

Organische magnesiumzouten zoals aminozuurchelaten, gluconaat of citraat kan het menselijk lichaam veel beter opnemen. Ook kunnen stoffen als vit D, Taurine of B-vitamines helpen om magnesium beter op te nemen.

Staat op de verpakking niet vermeld om welk type verbinding het gaat dan gaat het vrijwel altijd om een goedkope (anorganische) soort.

De hoeveelheid magnesium op het etiket geeft vaak het gewicht weer van de totale verbinding (bijvoorbeeld magnesiumoxide). Maar wat belangrijker is, is het elementair gehalte, dit is het gewicht van het ‘pure’ mineraal. Na splitsing in de maag is dit de hoeveelheid van het mineraal wat overblijft en in het lichaam actief kan zijn.

Het is dus belangrijk om je goed te informeren welk preparaat je koopt om je magnesiumtekort aan te vullen. Je apotheker kan je daarbij zeker helpen.