Vermoeidheid tijdens het sporten wordt voornamelijk veroorzaakt door twee oorzaken: uitdroging en uitputting van de koolhydraatvoorraden in het lichaam. Hierdoor kunnen er maag- en darmklachten optreden en is de kans groter op een minder goede prestatie. Door in plaats van water te opteren voor een isotone sportdrank kan dit voorkomen worden.

De ideale sportdrank moet voldoen aan 5 criteria. We sommen ze hieronder op.

1. Isotoon

Een isotone sportdrank bevat even veel deeltjes (koolhydraten, elektrolyten…) als het bloedplasma en is ideaal voor situaties waarbij een snelle opname van vocht en energie nodig zijn. Het aantal deeltjes in een drank bepaalt namelijk de opnamesnelheid. Een hypertone drank, waarbij je meer deeltjes dan het bloedplasma hebt, zorgt voor die eerder vernoemde maag- en darmklachten. Een hypotone drank, waarin er minder deeltjes (vaak minder koolhydraten) zitten is niet schadelijk, maar ook niet ideaal. Opteer daarom dus voor isotoon.

2. Suikercombinatie en -concentratie

In een isotone sportdrank zit idealiter ±60g koolhydraten per liter. Verder bestaat een goede isotone sportdrank hoofdzakelijk uit maltodextrine. Dit is niet super zoet en je krijgt er geen plakmond van. Meestal wordt buiten maltodextrine nog een combinatie van glucose, sucrose en/of fructose toegevoegd. Ideaal hierbij is de verhouding van 2 delen glucose per 1 deel fructose. Daardoor kan het lichaam tijdens het sporten ±90g koolhydraten per uur opnemen, terwijl dranken zonder deze combinatie 60-70g koolhydraten per uur verschaffen.

3. Natrium

Wanneer je natrium toevoegt aan sportdrank zorgt dit ervoor dat je dorst krijgt en bijgevolg ook meer zal drinken waardoor je vocht opneemt. Verder zorgt natrium ervoor dat je minder snel moet gaan urineren, waardoor je lichaam het vocht langer kan vasthouden en je niet uitdroogt. Als je na inspanning vaak witte vlekken op je sportkledij hebt, wil dat zeggen dat je veel natrium verliest via het zweet. In dit geval moet je kiezen voor een isotone sportdrank met een hoog natriumgehalte (±800mg/l). Indien dit niet het geval is kan je opteren voor een isotone sportdrank met ±400mg natrium per liter.

4. Neutrale zuurtegraad (pH)

Om een lekker smaakje te bekomen zit er vaak citroenzuur in een sportdrank. Ook voor een goede houdbaarheidsdatum worden er organische zuren toegevoegd aan jouw favoriete drankje. Wanneer jouw sportdrank een pH waarde lager dan 5.5 bevat (zuur), lost het tandglazuur op. Als je vaak sport en bij deze dus ook een sportdrank drinkt, opteer je best voor een sportdrank met een neutrale pH van 7.

5. Vrij van overbodige toevoegingen en allergenen

De toevoeging van vitamines aan een sportdrank verhoogt het aantal deeltjes in die drank. Zoals eerder vermeld krijg je daardoor meer kans op maag- en darmklachten. Daarenboven hebben vitamines in sportdrank geen enkele bijwaarde, aangezien je geen vitaminetekort kan creëren tijdens enkele uren sport.

Tot slot bestaat de ideale sportdrank uit zo veel mogelijk natuurlijke ingrediënten. Allergenen en kunstmatige toevoegingen moeten zoveel mogelijk vermeden worden.